NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
حَامِدُ بْنُ
يَحْيَى
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
حَدَّثَنَا
وَائِلُ بْنُ
دَاوُدَ عَنْ
ابْنِهِ
بَكْرِ بْنِ
وَائِلٍ عَنْ
الزَّهْرِيِّ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَوْلَمَ
عَلَى
صَفِيَّةَ
بِسَوِيقٍ وَتَمْرٍ
Enes b. Mâlik (r.a)'den
rivayet olunduğuna göre; Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Safiyye için bir
kavut ve kuru hurma ziyafeti verdi.
Diğer tahric. Tirmizi,
nikah; İbni Mace, nikah (1909)
AÇIKLAMA
Ulema, evlenme
münasebetiyle verilen yemeğin vaktinde ihtilâf etmişlerdir. Bazıları bu
yemeğin nikâhtan önce verileceğini söylerken bazıları da nikâhtan sonra
verilebileceğini söylemişlerdir. Zifaftan önce ve zifaftan sonra
verilebileceğine dair görüşler de vardır.[el-İhtiyar li talilil Muhtar,
IV-176.]
Nikâh öncesinden
itibaren zifaf sonrasına kadar olan geniş süre içerisinde herhangi bir zamanda
verilebileceğini söyleyenler de olmuştur. Günümüzde genellikle bu genişlikten
yararlanılarak bu yemek, nikâh ile zifaf arasında verilmektedir,
Mişkât'ta rivayet
edilen bir hadis-i şerifte, Fahr-i Kâinat Efendimiz'in Hz. Safiyye'nin nikâhı
münasebetiyle hays denilen bir yemek ziyafeti verdiği ifade edilmektedir.
Mişkât'ta rivayet edilen diğer bir hadis-i şerifte de Hz. Nebidin bu ziyafette
kuru hurma, yağ ve yoğurt kurusundan yapılan bir yemek verdiği rivayet
edilmektedir. Aliyyü'l-Kârî'ye göre, bu iki rivayette anlatılmak istenen
yemeklerin ikisi de aynı yemektir. Aralarında bir fark yoktur. Çünkü
"hays" yemeği içinde de kuru hurma, kuru peynir ve yağ bulunur.
Tıybî de netice
itibariyle aynı şeyleri söylemiştir.
Hz. Nebi, Hz. Zeyneb
validemizin nikâhı münasebetiyle ise bir koyun ziyafeti vermiştir. Bu durum Hz.
Nebi'in bazı ailelerinin düğünlerinde etli bazı ailelerinin düğünlerinde ise
etsiz ziyafet verdiğini ortaya koymaktadır. Hadis-i şeriflerde ekmekten hiç
bahsedilmediğine göre etsiz ve ekmeksiz düğün ziyafeti vermek caizdir.